Düşünce Dergisi > Dergiler | Düşünce Dergisi, Sayı 18, Manipülasyon - / Yıl 10, Sayı 18

Düşünce Dergisi, Sayı 18, Manipülasyon



sayı 18 / Manipülasyon

arzuların manipülasyonu: the century of the self

Bernays’a göre bir tüketiciye ürün satarken akla hitap etmek yanlıştı. Örneğin bir araba için “Bu arabayı almalısınız.” yerine “Bu arabayı alırsanız iyi hissedersiniz.” demek ürün ve tüketici arasındaki bağdan dolayı daha etkiliydi.

günah çıkarmayla çaresizliğin beyanı arasında the social dilemma

Üzerinde durulan konulardan biri internete ve sosyal medyaya giren bireylerin bütün hareketlerinin takip edilmesidir. Birey bazında kişilerin nelerden etkilendikleri, neleri beğendikleri, neleri sevmedikleri ve onları hangi duyguların harekete geçirdiği bilinmekte ve böylelikle her kullanıcının bir modeli oluşturulmaktadır

kitap değerlendirmesi: kitle ve iktidar

Canetti, çalışmasına “kitle” kavramını veya fenomenini çözümleyerek başlar. Buna göre kitle, asıl emeli olan deşarj anına ulaşmayı arzu ve ümit eden bir topluluktur.

kitap değerlendirmesi: kitleler psikolojisi

Bireyler bir araya gelip bir kitle oluşturduklarında bir “kolektif şuur”un etkisi altına girerler. Bundan sonra ayrı ayrı düşünen ve karar alan bilinçli insanlar değil, tek bir zihniyetle hareket eden bir yığın haline gelirler. Bu nedenle kitle halindeki bir kişiden bilinçli muhakemeyle alınmış kararlar beklemek yersizdir.

kitap değerlendirmesi: twitler ve sokaklar

Radyo ve televizyon gibi kitle iletişim araçları ile kıyaslandığında sosyal medyanın “kamusal alan” potansiyeli taşıdığı söylenebilir; ancak hiçbir tesir ve yönlendirme olmaksızın insanları kendiliğinden örgütleyecek güçte olup olmadığı tartışmalıdır. Sosyal medyadaki örgütlenme ne kadar kendiliğinden ne kadar manipülatif?

kitap değerlendirmesi: şimdi reklamlar

Twitter’da amaç mesaj paylaşmaktı, Instagram’da ise asıl odak fotoğraftaydı. Kalple beğenmeyle birlikte öz onay bağımlılığı sorununa dönüşecek bir furya başladı. “Selfie” çılgınlığı ile birlikte mecra da büyüdü. Reklamcılar, geleneksel yollardan ulaşamayacaklarıkadar takipçiye sahip girişimci Narkissoslar, yani influencerlar aracılığıyla insanlara ulaştı.

malumatfurus.org kurucusu ve editörü ile doğrulama platformları üzerine

Doğrulama girişimlerinin görevi, ne olursa olsun bir görüşün ya da kesimin amigoluğunu yapmak değil, sadece ve sadece hakikate taraftar olmak. Güvenilirlik adına adil uygulama, nesnel tutum ve şeffaflık elzem.

prof. dr. hikmet kırık ile röportaj "medya-siyaset-manipülasyon"

Söylemde rasyonellik sınırını tespit etmek kolay değil. Bu doğru. Bununla birlikte, etiketlemeye ve sembolik anlatıma yer verme düzeyi ile muhakemeye (argument) dayalı olma, genel anlamda rasyonelliğe uzaklık ve yakınlık ölçü olarak konabilir.

kamu diplomasisi, algı yönetimi ve manipülatif iletişim

Avrupa’ya yönelik göçlerin yoğunlaştığı yıllarda dünya kamuoyunda çok farklı kanaatler oluşmuştu. Diğer bir ifadeyle, olanın ötesinde bir algı hâkimdi. Göç eden milyonlarca insanı ağırlayan ülkelerden ziyade, belirli koşullar altında birkaç bin göçmene ev sahipliği yapmayı kabul eden ülkeler adeta kahraman olarak gösterildiler.

sağlık iletişimi kampanyalarında manipülasyon gerçekten işe yarar mı?

Manipülasyon erdemli bir kamuflajla karşı-manipülasyon kisvesine bürünse de özü itibariyle daima belirli hedefler ya da çıkarlar doğrultusunda yönlendirme hatta kontrol amacı güder. Bir “amaçlı eylem” olarak manipülasyon etik dışı ve özerkliğe aykırı ise karşı-manipülasyon da özerkliğin sınırlarını zorladığı ölçüde etik dışıdır.

söylemden imaja: sömürgenin filmsel bedenlenmesi

Sömürge sineması uygarın ilkeli, beyazın beyaz olmayanı yenebileceği tekrarları üretmektedir. Sömürge sonrası sineması ise bu minvalde sömürgenin fantezik olarak ürettiğini kolonyal ağdan kurtularak manipülasyonu gerçeğin iziyle teyit çabasından doğmaktadır.

ekonomi, seçmen manipülasyonu ve cambridge analytica skandalı

Daha az gelişmiş ülkelerdeki kurumların ve ekonomik performansın zayıflığı ölçüsünde seçimlerde daha fazla manipülasyon ihtiyacı da beklenebilir. Şu unutulmamalıdır ki her modern devlette seçim kampanyaları, seçmenlerin oy kararlarını etkilemekle ve bir yönüyle de seçmenlerin manipüle edilmesiyle ilgilidir. Bunun tek bir amacı vardır: Seçmenlerin tercihlerini değiştirmek.

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined index: seoBaslik in <b>/var/www/vhosts/dusuncedergisi.com.tr/httpdocs/templates_c/f391038f041e27d2d160db36602891ca78bc8386_0.file.dergi.tpl.php</b> on line <b>133</b><br />
<br />
<b>Notice</b>:  Trying to get property 'value' of non-object in <b>/var/www/vhosts/dusuncedergisi.com.tr/httpdocs/templates_c/f391038f041e27d2d160db36602891ca78bc8386_0.file.dergi.tpl.php</b> on line <b>133</b><br />

takdim yerine / manipülasyon: sahte gerçekliğin hileli kurgusu

Manipülasyon konusu psikolojiden sosyolojiye, ekonomiden siyasete, iletişimden sanata kadar pek çok alanın ilgi odağı. Düşünce Dergisi olarak manipülasyon sayısında, konunun multidisipliner yapısından dolayı farklı alanlardan teorik çalışmalara, röportajlara, değerlendirme yazılarına ve bir de soruşturma dosyasına yer verdik