Düşünce Dergisi, Sayı 10, Üniversite
Sayı 10 / Üniversite
"türk üniversitesi" üzerine beyin fırtınası
Klasik üniversite yapılanmalarının hepsinin bir felsefesi ve bu felsefe üzerine kurguladıkları bir sistemleri bulunuyor. Bugün bir Alman Üniversitesi, bir Fransız veya İngiliz Üniversitesi’nden ve ekollerinden bahsedebiliyoruz. Bu da bizi “‘Bir Türk Üniversitesi’ var mıdır?” şeklinde bir soruya yöneltiyor.
prof. dr. ismail coşkun ile türkiye üniversite tarihi üzerine
Türk üniversitesi modern bir teşebbüs olarak 1900’de Sultan Abdülhamid tarafından kurulmuştur ve iyi ve güçlü bir üniversite olarak kurulmuştur. 1900’de biz bu modern üniversiteyi kendi geleneksel kültür mirasımızla ilişki içerisinde kurduk. Bu anlamda modern üniversite olduğu gibi transfer edilmemiştir.
çevrimiçi eğitim, dijital okuryazarlık ve akademik uçurum üzerine
Bugün içinde bulunduğumuz küresel salgın süreci de eğitimde dijital dönüşümü tetikleyen bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Artık tüm üniversitelerde, uzaktan eğitim ve online öğretim bir tercih meselesi değil zorunluluk haline gelmektedir.
yükseköğretim sisteminin stratejik bir yaklaşımla geleceğe hazırlanması
En üst düzey bilgi üreten kurumlar olarak üniversiteler, insanın anlam arayışına cevap bulma, hayat görüşünün oluşması ve bu görüşe göre evrenin anlamlandırılmasına katkı sağlamaya çalışan kurumlardır.
aziz sancar “bilim her türlü baskıdan uzaklık ister”
"Her şeyden önce çocuklarımıza bilim kültürünü ve çalışmadan başarılı olunamayacağını aşılamamız gerekiyor. Ne kadar zeki ve kabiliyetli olursanız olun, çalışmadan kendinize, ailenize, memleketinize ve insanlığa katkı sağlayamazsınız."
durmuş hocaoğlu’na göre üniversite
Durmuş Hocaoğlu, Üniversite meselesini ilköğretim düzeyinden ele almakta, üniversitenin maddi ve manevi boyutlarını birlikte işlemekte, üniversitenin problemlerinin kaynaklarını ortaya koymakta ve Türkiye’nin gelişebilmesinin yolunun eğitimin külliyen yeniden yapılandırılmasıyla mümkün olacağını savunmaktadır.
ernst hirsch ve türkiye’de üniversite reformu
Cumhuriyet’in kuruluşundan sonraki süreçte birbiri ardına vuku bulan inkılaplar içinde 1933 tarihinde başlamış Üniversite Reformu’nun özel bir konumu olduğunu söylemek mümkündür.
osmanlı medreseleri ile avrupa üniversiteleri neden mukayese edilmeli?
Osmanlıların ilmi varlıklarının yanı sıra idari yapılanmalarının anlaşılmaları bakımından da önemlidir. Medreseler ve onun meydana getirdiği meşruiyet sağlayıcı kimlik Osmanlı saltanatı tarafından saygı görmüş ve sözü edilen bu gelenek özenle korunarak 19. yüzyıla değin devam ettirilmiştir.
osmanlı medreseleri ile avrupa üniversiteleri neden mukayese edilmeli?
Osmanlıların ilmi varlıklarının yanı sıra idari yapılanmalarının anlaşılmaları bakımından da önemlidir. Medreseler ve onun meydana getirdiği meşruiyet sağlayıcı kimlik Osmanlı saltanatı tarafından saygı görmüş ve sözü edilen bu gelenek özenle korunarak 19. yüzyıla değin devam ettirilmiştir.
medreseler ve üniversitelerin eşzamanlı kurumsal evrimine ilişkin felsefi bir çözümleme
Medrese ve üniversite, farklı uygarlık deneyimlerinde insanın hakikat arayışı ve ortak öğrenme deneyimlerini -irili ufaklı istihalelerle- bin yıl öncesinden bugüne taşıyan kurumsal araçlardır.
medreseden üniversiteye üniversitelerimizin tarihi
Üniversitelerimizin tarihi 1453 yılına yani İstanbul’un fethine kadar dayandırılmaktadır. Bu yüzden ülkemizin ilk üniversitesi olan İstanbul Üniversitesi kuruluş tarihini 1453 olarak kabul etmiş ve logosuna işlemiştir.
takdim yerine / üniversiteyi yeniden düşünmek
Üniversite, ihtiva ettiği anlam ve gördüğü işlevler bakımından, bugünün Türkiye’sinde artık toplumun yalnızca dar bir kesimiyle bağlantılı bir yapı olmaktan çıkmış; bilakis neredeyse toplumda temas etmediği hiçbir kısım kalmamıştır.